Pěkným 3. místem se prezentovaly žákyně SZaŠ Ostrava oboru Přírodovědného lycea na krajském stupni Ekologické olympiády, které pro kraje Jihomoravský a Moravskoslezský uspořádalo Školské zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka na pracovišti Rychta v Krásensku.

Soutěžní tým žákyň Lucie Nikšové, Ireny Koktanové a Karolíny Kopincové z druhého ročníku bral umístění v rámci soutěžní skupiny MS kraje zejména díky originálnímu pojetí samostatné práce. Dobrého výsledku děvčata dosáhla i v testové části, ačkoli konkrétnější příprava na ní – s ohledem na povšechné téma olympiády Kulturní dědictví, velmi obecný nástin zaměření jednotlivých úloh k přípravnému studiu, vůbec první účast školy na této akci, a v neposlední řadě také s ohledem na to, že žáci 2. ročníku přírodovědného lycea teprve zahajují specializované a odborné biologicky zaměřené předměty – byla cíleně tematicky až nemožná. Dobrovolným (domácím) úkolem bylo vytvoření Questingu, jež byl žákyněmi SZaŠ pojat jako badatelská vycházka po geologickém a kulturním dědictví části Ostravy (halda Ema, Slezskoostravský hrad, Bludný balvan na Černé louce aj.).

Ve třech dnech čekal soutěžící dosti náročný program, jenž však nezahrnoval pouze z testy, poznávačky, práci s odbornou literaturou a plnění týmových úkolů. Účastníci se stali mj. svědky zakládání uhelné jámy (dřevěné uhlí, které se z jámy získalo, bylo využito k přípravě společné večeře připravované ve venkovních prostorách u ohně), proběhla experimentální ukázka starého způsobu tavení rud v hliněných pecích na Staré huti u Adamova, připravena byla odborná exkurze po biologických a geologických zajímavostech a specifikách části toku Křtinského potoka a Býčí skály zajištěná průvodci a správci CHKO Moravský kras. Připravena byla také lektorská přednáška na téma interpretace přírodního a kulturního bohatství.

Informace načerpané z terénní exkurze a přednášky pak soutěžící v týmech aplikovali na vlastní propagaci (interpretaci) lokality Křtinského potoka pro veřejnost.ekoolymp kolaz

Nové a nadmíru cenné praktické zkušenosti a poznatky jsou účastníkům jistě velmi pozitivním vkladem pro jejich další střední či vysokoškolské vzdělávání i odbornou praxi a zaměstnání.